Weekje dieselen in Frankrijk

In het voorjaar van 2006 zaten Pascal en ik over kaarten van Europa te turen zoekend naar een bestemming voor onze foto- vakantie. Op de grond lagen een groot aantal wegen- en spoorwegkaarten. Plots viel ons oog op midden- Frankrijk een regio met alleen maar diesellijnen. Dit was het... onze vakantie- bestemming voor 2006!

Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/

Dag 1, 1 juni 2006; De heenreis

Eén keer per jaar kiezen Pascal en ik een regio in Europa uit waar we onze "treinvakantie" houden. In het verleden waren we dan ook al in Italië, Denemarken en Zwitserland te vinden. Nu in Frankrijk het oude dieselpark langzaamaan plaats maakt voor moderner materieel leek het ons tijd om eens naar het "Hexagone" af te reizen. Onze keuze viel ruwweg in de driehoek Clermont-Ferrand, Montauban, Lyon. Voornamelijk verbleven we in de regio Auvergne. Een grote regio van Frankrijk met veel diesellijnen. Andere regio's die we bezochten zijn Limousin, Midi- Pyrénées en Rhône- Alpes. Om een indruk te geven kun je hier een goed overzicht vinden met de Franse departementen en regio's.

Tijdens het uitzoeken van tijden, plattegronden, plaatsen van depots, soort materieel, etc, etc werd steeds meer duidelijk dat de door ons gekozen regio heel interessant was voor een dieselliefhebber zoals ons. Veel dubbelsporige hoofdlijnen met doorgaande getrokken treinen. Maar ook museum- maatschappijen die met historisch dieselmaterieel over gesloten lijnen rijden.

De eerste dag van onze vakantie stond vooral in het teken van de reis naar Murat waar ons hotel was. Vanuit Roosendaal werd per auto via Luxemburg, Dijon en Lyon gereisd. Vanaf Lyon ging het via de 'Route National' naar Brioude en Murat. De eerste fotostop was dus Brioude waar onze eerste ontmoeting was met het Franse dieselmaterieel. Hier links een kaartje met de spoorlijnen rond Brioude. Tijdens de vakantie bezochten ook de andere lijnen die elk anders van karakter waren. Op de volgende pagina's vind je de verslagen.

Even de benen strekken te Brioude. En gelijk de voorbijrijdende treinen fotograferen natuurlijk. SNCF 567567 rijdt met een TER aan de haak een dienst van Clermont F. naar Nîmes. 1 juni 2006.

Niet veel later zien we de trein in de tegenrichting die werd getrokken door SNCF 567566. De machine is nog in de oude kleuren. 1 juni 2006.

Ons hotel bevond zich tegenover het station van Murat (Cantal) op de lijn Neussargues - Aurrilac. Nadat we waren ingecheckt moesten we direct even de perrons op. Autorail Grande Capacité (AGC) X76535 in de dienst Clermont Ferrand - Aurillac tijdens het binnenrijden van het station. 1 juni 2006.