Weekje dieselen in Frankrijk
|
![]() |
![]() |
![]() |
Een locomotief uit de serie BB 67400 sleept de ochtendtrein van Aurillac naar Clermont Ferrand. Van deze serie diesel- elektrische locomotieven werden vanaf 1969 232 stuks geleverd aan de SNCF. Saint Jaqcues de Blat, 3 juni 2006. |
Bijzonder imposant is het 'Viaduc de Garabit' waarvan één van de ontwerpers G. Eiffel is. Ook wel bekend van die toren... Het ruim 564 meter lange constructiewerk overspant een stuwmeer in de rivier de Truyère. De lijn over het viaduct is geëlectrificeerd. De bovenleiding voedt met 1500V= de spaarzame elektrische treinen die de lijn aandoen. 3 juni 2006. |
Tussen Neussargues en Arvant slingert de spoorlijn door de vallei van de Allagnon. Het geluid van de treinen is hier nog een ouderwetse cadans door het kort gelaste spoor. Locomotief 567564 sleept een drietal rijtuigen die onderweg zijn als doorgaande trein van Paris naar Béziers. Le Babory de Blesle. |
![]() |
![]() |
![]() |
Locomotief 567648 in 'Multiservice' kleuren rijdt tussen Neussargues en Arvant met rijtuigen die onderweg zijn van Béziers naar Paris. Ter hoogte van Lempdes sur Allagnon wordt de vallei verlaten en slingert de spoorlijn minder. 3 juni 2006. |
Alhoewel de treinstellen X73500 pas sinds 1999 in dienst zijn gesteld zijn er toch al, volgens goed Frans gebruik, verschillende schilderingen in gebruik. Ter hoogte van Monton is X73695 onderweg van Issoire naar Clermont Ferrand. De zijvlakken van het stel heb afwijkend geen grote TER logo's. 3 juni 2006. |
Nogmaals een 'Corail' dienst. Deze keer snelt locomotief 567567 te Monton met een trein Paris- Aurillac ons voorbij. De zogenaamde 'Corail' rijtuigen zijn uitgevoerd in een haast oneindig aantal verschillende uitvoeringen en schilderingen. Hier vind je aardige opsomming van types en uitvoeringen. 3 juni 2006. |