Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/

Weekje dieselen in Frankrijk

Dag 3, 3 juni 2006.

'Grandes Lignes'

  Dag 3 stond vooral in het teken van de getrokken treinen. Per spoor is de door ons bezochte regio, onder de naam 'Corail' verbonden met het administratieve en economische hart van Frankrijk: Parijs. Deze diensten zijn het terrein voor getrokken materieel maar ook enkele lokale TER diensten worden uitgevoerd met rijtuigen. De snelle 'Corail' diensten worden door de diesellocomotieven met respectabele snelheid uitgevoerd.

 Links een kaartje van de die dag bezochte lijnen. Vanuit Murat reden we in de morgen naar een spoorviaduct te Saint Jacques om de morgentrein uit Aurillac naar Clermont Ferrand te fotograferen. Vervolgens reden we naar Garabit. Om daar het 'Viaduc de Garabit' te fotograferen. Dit imposante bouwwerk in de lijn Béziers - Neussargues was natuurlijk niet over te slaan. Na dit bezoek reden we noordwaarts om enkele treinen te fotograferen op de lijnen Neussargues - Arvant en Arvant - Clermont Ferrand.

Zoals op het kaartje te zien komt uit het noorden de 25 kV lijn uit Nevers (Paris) aan te Clermont Ferrand. Deze 25 kV lijn eindigt hier waardoor doorgaande treinen uit het noorden een diesellocomotief krijgen. Te Neussargues komt uit het zuiden de 1500V= lijn. Waardoor een tweede locwissel nodig is voor treinen naar Béziers. Alhoewel er meerdere malen gesproken is om de lijn tussen Clermont Ferrand en Neussargues te elektrificeren bestaat het dieselbedrijf tussen beide plaatsen nog steeds. Mij hoor je niet klagen...

 Een locomotief uit de serie BB 67400 sleept de ochtendtrein van Aurillac naar Clermont Ferrand. Van deze serie diesel- elektrische locomotieven werden vanaf 1969 232 stuks geleverd aan de SNCF. Saint Jaqcues de Blat, 3 juni 2006.

 Bijzonder imposant is het 'Viaduc de Garabit' waarvan één van de ontwerpers G. Eiffel is. Ook wel bekend van die toren... Het ruim 564 meter lange constructiewerk overspant een stuwmeer in de rivier de Truyère. De lijn over het viaduct is geëlectrificeerd. De bovenleiding voedt met 1500V= de spaarzame elektrische treinen die de lijn aandoen. 3 juni 2006.

 Tussen Neussargues en Arvant slingert de spoorlijn door de vallei van de Allagnon. Het geluid van de treinen is hier nog een ouderwetse cadans door het kort gelaste spoor. Locomotief 567564 sleept een drietal rijtuigen die onderweg zijn als doorgaande trein van Paris naar Béziers. Le Babory de Blesle.

Locomotief 567648 in 'Multiservice' kleuren rijdt tussen Neussargues en Arvant met rijtuigen die onderweg zijn van Béziers naar Paris. Ter hoogte van Lempdes sur Allagnon wordt de vallei verlaten en slingert de spoorlijn minder. 3 juni 2006.

Alhoewel de treinstellen X73500 pas sinds 1999 in dienst zijn gesteld zijn er toch al,  volgens goed Frans gebruik, verschillende schilderingen in gebruik. Ter hoogte van Monton is X73695 onderweg van Issoire naar Clermont Ferrand. De zijvlakken van het stel heb afwijkend geen grote TER logo's. 3 juni 2006.

Nogmaals een 'Corail' dienst. Deze keer snelt locomotief 567567 te Monton met een trein Paris- Aurillac ons voorbij. De zogenaamde 'Corail' rijtuigen zijn uitgevoerd in een haast oneindig aantal verschillende uitvoeringen en schilderingen. Hier vind je aardige opsomming van types en uitvoeringen. 3 juni 2006.

Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/