Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/

Weekje dieselen in Frankrijk

Dag 5, 5 juni 2006.   
"Pentecôte"

 
De vijfde dag, tweede pinksterdag, bezochten we de tweede museumlijn van onze vakantie. De "Chemin de Fer du Haut Forez" (CFHF) rijdt russen Estivareilles en Sembadel met historisch dieselmaterieel. Alhoewel maar vier stations worden aangedaan heeft de spoorlijn een respectabele lengte van zo'n 40 kilometer. Net zoals de eerder bezochte CFHA heeft de CFHF geen stoomlocomotieven en worden de toeristische diensten gereden met historische motorwagens en dieselstellen.

 Redelijk op tijd vertrokken we deze extra zondag uit Murat. Het was nog zo'n 150 kilometer oostwaarts over de binnenwegen naar de regio's Loire en Haute-Loire. Geen straf want we reden door idyllische dorpjes en mooie groene landschappen. De bochtjes door de heuvels werden onder de begeleiding van U2's "Vertigo" vlot genomen. Vanaf Sembadel, het oostelijke eindpunt van de museumlijn, ligt de weg bijna over de gehele lengte parallel aan de spoorlijn naar Estivareilles. Later zouden we daar gemak van hebben toen we de trein in de tegenovergesteld richting volgde.
Eenmaal te Estivareilles konden we enkele kilometers voor het station de terugrit van de ochtendtrein fotograferen. We hadden de trein al eerder tussen de velden zien rijden. Voor deze dag werd "Picasso" X4001 gebruikt. Het stel, dat redelijk vol met toeristen zat, was niet al te lang geleden in een nieuwe verflaag gehuld en zag er netjes uit. Na de eerste plaatjes gingen we naar het station waar het materieel van de
"CFHF" gestald staat.

 "Picasso" X4001 is één van de ongeveer 50 treinstellen die bewaard is gebleven uit de ooit 250 stuks tellende karakteristieke serie X3800. Het treinstel is te zien op een steenworp afstand van het station van Estivareilles. Nog een opvallende lange boog om het dorp en de eindbestemming is bereikt. 5 juni 2006.  De CFHF beschikt over een onverbouwd tweemotorig RGP 2 stel. Dit in tegenstelling tot de CFHA. Deze museumlijn die we op 4 juni 2006 bezochten beschikt over een eenmotorig verbouwd RGP 1 stel. 
Tijdens onze aanwezigheid waren de vrijwilligers van de
CFHF bezig om het RGP treinstel terug rijvaardig te maken. Estivareilles, 5 juni 2006.
 RGP 1 treinstel X2709 werd in 1986 door de SNCF overgedaan aan Quercyrail. Deze stichting die door de vallei van de Lot over het traject Capdenac - Cahors reed heeft sinds 2003 geen toelating meer om over dat traject dienst te doen. Door een gebrek aan inkomsten wordt materieel verkocht. De X2709 kwam zo bij de CFHF terecht. Inmiddels is het stel weer rijvaardig! Estivareilles, 5 juni 2006.

 

 Ook rijvaardig is treinstel X2425. Het 43 ton zware stel beschikt over 2 motoren en is geschikt voor heuvelachtige lijnen. Achter de X2425 is aanhangwagen XR8246 te zien, een voormalige postwagen en een draisine. Estivareilles, 5 juni 2006.  Een laatste blik over het emplacement van Estivareilles en de dieselstellen van de CFHF. Vooraan "Picasso" X4001 dan RGP 2 X2709 en motorwagen X2425. 5 juni 2006.  

 Zoals hierboven te zien is konden we ook te Estivareilles het aanwezige materieel fotograferen. Het personeel ontving ons na de "sieste" vriendelijk. En zowaar sprak men redelijk engels. De tijd dat er enkel Frans wordt gepraat is duidelijk op zijn einde. Ook hier tipte de "Cheminots" ons voor enkele nette fotoplaatsen waar we in het sterk beboste gebied de middagtrein goed konden fotograferen. Natuurlijk vertelde ze over het "Viaduc de Pontempeyrat". Dit viaduct is het hoogste viaduct in de door de CFHF gebruikte lijn en is goed te fotograferen.

 Terwijl de "Picasso" stapvoets "Viaduc de Pontempeyrat" is opgereden trekt de "Mécanicien" even aan de gashendel om vaart te maken voor de volgende heuvel. Het geluid van de motor rolt door het dal heen. Het viaduct markeert de grens van drie departementen. 5 juni 2005.  Even rolt de X4001 van de heuvel af om binnen enkele momenten aan te komen te Craponne sur Arzonne. De niet al te grote motorwagen produceert een indrukwekkend geluid. Op de site van Pascal is een filmpje te vinden. 5 juni 2006.  De sfeer in de trein zit er goed in. Een groep toeristen zwaait naar de Nederlandse fotografen die de trein steeds met de auto weten in te halen. Een extra attractie... Craponne sur Arzonne, 5 juni 2006.

 De kleine stationnetjes langs de lijn zijn stuk voor stuk netjes opgeknapt en worden gebruikt als woning of dorpshuis. Midden in de bossen staat het station La Souchère - Les Bains dat momenteel weer bewoond wordt. De X4001 doet zijn best om de steile helling te overwinnen. Nog enkele kilometers en Sembadel, het eindpunt, is bereikt. 5 juni 2006.  Te Sembadel geeft de CFHF op gezette tijden de mogelijkheid om over te stappen op de toeristische treinen van Agrivap richting Ambert. Helaas stopt de CFHF niet langs het station van Sembadel maar bleef het stel aan een aansluitwissel stil staan enkele honderden meters ten zuiden van het perron. De reizigers moesten in het grind springen om uit te stappen... Sembadel, 5 juni 2006.  Terug met beide benen op de grond. Op de terugweg van de museumlijn naar het hotel moesten we iets doen met het mooie avondlicht. Ter hoogte van Massiac op de lijn Neussargues - Arvant passeerde ons een drietal A-TER treinstellen, door ons spottend "Sigaren" genoemd. De trein is onderweg van Aurillac naar Clermont Ferrand. 5 juni 2006.
Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/




"Het stel, dat redelijk vol met toeristen zat, was niet al te lang geleden in een nieuwe verflaag gehuld en zag er netjes uit."