Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/

Weekje dieselen in Frankrijk

Dag 2, 2 juni 2006. 
  

`Découvrir la region´

 
Op dag 2 stonden drie lijnen op het programma:

Neussargues - Aurillac, Aurillac - Viescamp sous Jallés - Figeac en Figeac - Capdenac- Rodez.
 
 Al deze lijnen maken deel uit van het grote SNCF netwerk van TER en Corail reizigersdiensten in Frankrijk. Hierdoor is er verschillend materieel te vinden. Daarnaast is er een modernisering aan de gang van het materieelpark voor de regionale diensten. Hierdoor doen de oude dieselstellen dienst naast de moderne nieuwelingen. Zoals gewoonlijk kozen we ook deze dag ervoor om per auto langs de lijnen te zoeken naar geschikte fotoplaatsen. Door het goede netwerk van regionale wegen zijn de lijnen grotendeels te volgen. Daarnaast hadden we hulp van een goede regionale Michelin wegenkaart. Onmisbaar bij dergelijke spoorexpedities. Hierboven een schematisch kaartje met de door ons bezochte lijnen op dag 2. Ons hotel bevond zich te Murat. Een klein plaatsje op 900 meter hoogte zo'n 100 km ten zuidwesten van Clermont- Ferrand. Bijzonder aan het dorp is dat het tussen 3 oude vulkanen ligt, waarvan de hoogste top in juni nog besneeuwd is. Door de aanwezigheid van deze vulkanen hebben de lijnen een aantal steile hellingen. Het oor wil natuurlijk ook wat...  Zoals gezegd stond er op deze eerste echte fotodag het diverse materieel op het programma. Alhoewel het ingezette materieel zeer verschillend is, is de dienstregeling zeer grillig. Zo kan het zijn dat er binnen een uur drie treinen achter elkaar passeren waarna er een stilte valt van enige uren. Tactisch de dag plannen was dus ons devies zodat we toch het nodige konden fotograferen. In de stille perioden gingen we op zoek naar andere fotoplaatsen langs de lijn, iets eten of eens op ons gemak het materieel bekijken op de grotere stations.

Neussargues- Aurrilac- Viescamp sous Jallés

 Twee enkelsporige lijnen komen uit op het verrassend grote en lege emplacement van Aurillac. Locomotief 567575, een aanhangwagen en een dieselstel X2200 wachten op een volgende dienst. 2 juni 2006.

 A-TER X73718 onderweg van Aurillac naar Brive passeert het gehucht Guechlong. Nog even en de halte Viescamp sous Jallés wordt bereikt. 2 juni 2006.

 X2119 is samen met 2 aanhangwagens en een X2200 onderweg van Toulouse Matabiau naar Aurillac. Viescamp sous Jallés, 2 juni 2006. De "Autorails" X2100 en X2200 zijn tussen 1980 en 1988 gebouwd en tellen respectievelijk 50 en 57 stuks.


Viescamp sous Jallés- Figéac- Capdenac

 Een X-TER als trein van Aurillac naar Toulouse Matabiau rijdt over een brug over een stuwmeer te Les Ribeyres. 2 juni 2006.

 2 X-TER treinstellen rijden juist voor aankomst te Capdenac over de rivier de Lot. Capdenac, 2 juni 2006.

 Locomotief 466063 wacht op vertreksein terwijl de X2253 juist het station van Capdenac binnen rijdt. 2 juni 2006.

 

 X2125 met aanhangwagen en X2253 als trein Brive- Rodez arriveren te Capdenac. 2 juni 2006

 Locomotief 466063 vertrekt richting Figeac. Capdenac, 2 juni 2006.

 

Capdenac- Rodez

 Treinstellen X2253 en X2125 zijn met een bijwagen onderweg van Rodez naar Brive. De X2253 is een gerenoveerd treinstel en is geschilderd in de nieuwste TER- kleuren. Salles la Source, 2 juni 2006.

 Motorwagen X2132 in "Midi- Pyrénées" kleuren vertrekt vanuit Rodez naar Millau. Veel verkeer rijdt er niet meer over de lijn naar Sévérac. Deze trein is één van de laatste diensten. Rodez, 2 juni 2006.

 X2104 staat klaar om naar Toulouse Matabiau te rijden. Rodez, 2 juni 2006.

Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/