Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/

Weekje dieselen in Frankrijk

Dag 4, 4 juni 2006. 
"Reposer"


 Op dag 4 gaven we onszelf rust. Niet al te veel kilometers waren gepland. Doordat het zondag was waren de diensten op de SNCF lijnen toch zwaar uitgedund. Door dit feit hadden we een een museumlijn uitgezocht ten noorden van Murat. De "Chemin de Fer de la Haute Auvergne" (CFHA) baat van de goederenlijn Neussargues - Bort les Orgues het gedeelte tussen Bort les Orgues en het station Lugarde/ Marchastel toeristisch uit. Dit lijngedeelte wordt gekenmerkt
door een aantal indrukwekkende viaducten. Die fotogeniek tussen het groen van de Auvergne te vinden zijn. Klik op het kaartje op de museumlijn en krijg een iets meer gedetailleerd overzicht van de lijn. De spoorlijn tussen Neussargues naar Bort les Orgues maakt deel uit van de `Triangle du Cantal` Deze driehoek loopt over Neussargues, Bort les Orgues, Miécaze en Aurillac. 
Het materieel dat de CFHA gebruikt zijn diesel- motorwagens van het SNCF type X2400 en RGP 1 die als depot het voormalige spoorweg- knooppunt Bort les Orgues hebben.  Hier is dan ook het centrum van de maatschappij waar meer materieel te vinden is. Bort les Orgues was dus het eerste doel van de dag. Vooral om ons licht op te steken welk materieeltypen de maatschappij heeft en of er toevallig een trein rijdt. Tijdens onze voorbereidingen waren we er namelijk achter gekomen dat er niets zou rijden. Eenmaal aangekomen in het schijnbaar verlaten stationnetje stapten we langs het materieel. Al snel kwamen dus de camera's te voorschijn om dit op de gevoelige plaat vast te leggen. Totdat één van de vrijwilligers ons opmerkte... In forse stappen kwam de heer ons naderbij om vervolgens... heel enthousiast ons een rondleiding te geven met uitleg van de verschillende materieeltypes die langs de perrons stonden. Eén bijzondere stuk stond langs het stationsgebouw. Een ex- SNCF directievoertuig. Het betrof hier een "Picasso" treinstel dat in de jaren zeventig werd verbouwd voor de "Directeur Général" van de nationale spoorwegmaatschappij. 
Tijdens de gesprekken met de enthousiaste medewerker werd duidelijk dat er die dag wèl een trein zou rijden. Een mooie meevaller! We hadden gelijk een goed doel voor de dag. We zouden de middagtrein mooi op de foto kunnen zetten. Tractie van de dag zou de tweedelige gele RGP 1 worden. Eén van de moderner uitziende stellen. Alhoewel we de rode X 2403 liever op de baan hadden gezien mocht dat de pret niet drukken. Er was in elk geval verkeer op de lijn!
 

 RGP1 X2725 van de CFHA wacht op de komende dienst. Op de achtergrond de rode X2403. Beide dieselstellen werden in de jaren '50 gebouwd. De RGP1 werd begin jaren '80 gemoderniseerd en verloor daarbij de karakteristieke ronde neus voor een saaiere versie. Bort les Orgues, 4 juni 2006.

 Het zonnetje deed zijn best om de frisse ochtendlucht in het Massif Central op te warmen. Treinstel X2403 staat langs het perron te wachten op wat komen gaat. Bort les Orgues, 4 juni 2006.

 Ook het overige materieel van de CFHA is dieselmaterieel. Van links naar rechts: RGP1 X2726 bestaande uit een rode en een blauwe wagen , aanhangwagen XR7415 en de directiemotorwagen X4900. De RGP1 stellen zijn eigendom van de SNCF en worden gebruikt door de CFHA. Bort les Orgues, 4 juni 2006.

 Na de bijzondere persoonlijke rondleiding over het emplacement van Bort les Orgues namen we afscheid van de medewerker die ons terloops nog enkele interessante fotoplaatsen langs de lijn vertelde. Na een bedankje en een ferme handdruk namen we afscheid. Weer terug in de auto werd het schema van de dag nog doorgenomen. De museumtrein zou pas over enkele uren rijden dus we hadden nog even tijd voor iets anders. Dat anders werd het station van Ussel. Dit SNCF- station, dat op ruwweg drie kwartier ten noorden van Bort les Orgues ligt, had die ochtend nog één trein.

 De treinstellen X2800 van de SNCF waren ook één van de redenen om naar deze regio te reizen. Helaas hebben we deze stellen niet vaak gezien tijdens onze vakantie. Eén van de gespotte stellen is de X2885 hier te zien te Ussel. De motor draait niet. Een moderne vervanger staat achter het stel. Ussel, 4 juni 2006.

 Vanaf een viaduct is er een uitstekende uitkijk over het emplacement. De lege sporen geven aan dat er in vroeger tijden meer bedrijvigheid was. Langs de perrons staan vlnr. X2885, Loc 167435 met seriegenoot slepen een trein Limoges- Clermont- Ferrand. Rechts staat dan locomotief 67377 met enkele rijtuigen, bestemd voor de op werkdagen rijdende trein naar Parijs. Ussel, 4 juni 2006.

 Met locomotief 167325 op kop vertrekt de trein, onderweg van Limoges naar Clermont- Ferrand uit Ussel. Weldra zal de zondagsrust weer terugkeren. De volgende trein komt pas over enkele uren. 4 juni 2006.

 Na ons bezoek aan Ussel keerde we weer terug naar de lijn van de CFHA. Ook langs deze spoorlijn speelde zich hetzelfde ritueel af dat we de afgelopen dagen hadden uitgevoerd. Met de kaart op de schoot van de bijrijder werd de bestuurder over allerlei binnenwegen geleid. Vandaag ging het een beetje stroefjes doordat de spoorlijn langs alle kanten begroeit was. Vaak tuurden we over het heuvelachtige landschap om tussen het groen door 2 roestige rails waar te nemen. Ons hoofddoel was het indrukwekkende `Viaduc de Barajol´ het in een boog liggende viaduct dat het langste en hoogte viaduct in de lijn is. Met zijn 600 meter lengte en 57 meter hoogte is dit bouwkundig staaltje zelfs het tweede grootste gemetselde viaduct met enkele bogen van Europa!
Na heel wat rond het viaduct gereden te zijn kwamen we tot de conclusie dat de auto geen soulaas bood, we moesten dus te voet verder. We wilden immers de trein samen met de overspanning fotograferen. Ons fysieke inspanning leverde een aardig plaatsje langs de lijn op en met tevredenheid fotografeerde we de... rode X2403! In tegenstelling tot wat ons was verteld reed dan toch dit treinstel. Wij waren dus dubbel tevreden. 

 Een mooie verrassing. De X2403 reed die middag een retourrit van Bort les Orgues naar Lugarde/ Marchastel. Na door een tunnel van 1450 meter lang en over het 600 meter lange viaduct gereden te zijn zien we hier de de oude motorwagen. De echo van de oude dieselmotoren klinkt door het dal. Viaduc de Barajol, 4 juni 2006.  De rode X2403 steekt af tussen al het groen. Het voor deze streek karakteristieke vee kijkt al niet meer op van het brommende stel. Het stel juist voor de halte Condat/ Saint Amandin. De motorwagens X2400 werden met voorkeur gebruikt op spoorlijnen met steile hellingen. Dit tot hun buitendienststelling in 1989.   CFHA X2403, onderweg van Lugarde/ Marchastel naar Bort les Orgues passeert ons voor de laatste maal die dag. Het personeel op de trein begroet ons vriendelijk. Merci, à bientôt! Embesse, 4 juni 2006.


 
`Vaak tuurde we over het heuvelachtige landschap om tussen het groen door 2 roestige rails waar te nemen`

Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/