Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/

Weekje dieselen in Frankrijk

Dag 6, 6 juni 2006. 
"Le Soleil qui se lève"

 Over de laatste dag valt niet veel te vertellen. In tegenstelling tot de andere dagen kozen we er voor om flink productie te maken. In de morgen reden we even naar Brioude om vervolgens een aantal uren post te gaan vatten iets ten zuiden van Clermont - Ferrand. Terwijl de zon flink op onze hoofden bakte fotografeerden we te Le Cendre de verschillende treinen van Clermont F. richting Arvant en verder, één van de drukste diesellijnen van Frankrijk.

 Eerder hadden we al een aardige plaats gevonden daarom keerde we op de laatste dag terug naar Brioude. Treinstel X73693 komt uit Clermont Ferrand en arriveert te Brioude. 6 juni 2006.

 Met blinkende neus passeren de X73537 en X73704 onderweg richting Vic le Comte ter hoogte van Le Cendre. 6 juni 2006.  Per dag rijdt een handje vol goederen- treinen op de lijn tussen Clermont Ferrand en Arvant. Eén daarvan wordt getrokken door een CC72000. Iets eerder dan volgens dienstregeling rijdt de 472029 met goederentrein 435523, onderweg van Clermont Ferrand naar Langeac. Le Cendre, 6 juni 2006.

 Locomotief 567564 heeft een lichte last aan de drie rijtuigen. De trein is onderweg als TER van Clermont Ferrand naar Issoire. Le Cendre, 6 juni 2006.  Een locomotief van de firma Angelo Meccoli is onderweg naar Neussargues om werkmaterieel op te gaan halen. Het bedrijf bezit twee van dergelijke ex- SNCF locomotieven BB 66600. Le Cendre, 6 juni 2006.  Een X-TER treinstel vormde een kleine afwisseling tussen de stammen RRR en A-TER stellen. Treinstel X72656 als TER Aurillac - Clermont Ferrand. Le Cendre, 6 juni 2006.

 Voor Franse begrippen is de serie waar de zes- assige locomotieven CC 72000 in vallen niet zo groot. De machines zijn te zien in zware personendiensten en goederentreinen. De 472029 passeert ons met trein 435524 Langeac - Clermont Ferrand. Le Cendre, 6 juni 2006.  De tweede goederentrein uit zuidelijke richting verraste ons. Twee in FRET livrei getooide machines, waaronder de 467492, komen uit Neussargues. Le Cendre, 6 juni 2006.  Gelukkig  zijn er in Frankrijk nog een groot aantal door diesellocs getrokken doorgaande treinen. Locomotief 567628 heeft aan de haak een trein Nîmes - Paris. Te Clermont Ferrand zal de dieselloc plaats maken voor een elektrische machine. Le Cendre, 6 juni 2006.

 Inmiddels een gewoon beeld in de lokale diensten zijn de A-TER stellen. Treinstellen X73702 en X73683 onderweg van Clermont Ferrand richting Vic le Comte. Le Cendre, 6 juni 2006.  Een verrassing van formaat! We hadden de hoop al opgegeven om de oude X2800-en nog rijdend te zien. De 2910 is met 2 aanhangwagens en zustertel leeg onderweg richting Clermont Ferrand. De trein was die ochtend gebruikt als "Trains Touristique de Gorges de l'Allier" op het traject Langogne - Langeac. Helaas dat binnen korte termijn deze stellen buiten dienst gaan. Le Cendre, 6 juni 2006.  Altijd opvallend zijn de locomotieven die boven de lage RRR (Rame Réversible Régionale) steken. Tijdens de spits worden deze stammen gebruikt voor de extra diensten. Hier is locomotief 567564 te zien onderweg naar Brioude. Le Cendre, 6 juni 2006.

 Een onbekende loc duwt de RIO- rijtuigen van Vic le Comte naar Clermont Ferrand. Le Cendre, 6 juni 2006.  Een niet verbouwde EAD was een verrassing op de lijn. Vooral door de afwijkende schildering van de Regio Picardië. Tijdens de avondspits pendelde het stel tussen Vic le Comte en Clermont Ferrand. Le Cendre, 6 juni 2006  Locomotief 567566 met RIO- rijtuigen onderweg van Clermont Ferrand richting Vic le Comte. Le Cendre, 6 juni 2006.

 Locomotief 567574 is onderweg met rijtuigen van Clermont Ferrand naar Aurillac. De twee rijtuigen achter de locomotief zijn niet gemoderniseerd en hebben daardoor hun oude schildering nog. Le Cendre 6 juni 2006.  Locomotief 567575 is onderweg met Corail- rijtuigen. De trein, die onderweg van Paris naar Nîmes is, heeft te Clermont Ferrand een diesellocomotief gekregen. Le Cendre, 6 juni 2006.  De "mécanicien" van locomotief 567556 knippert even met de rode sluitseinen om de spotters vriendelijk te groeten. Achter de machine hangt een trein Paris - Nîmes. Le Cendre, 6 juni 2006.

Dag 7
 

Dag 7, 7 juni 2006
'Retour'

En zo komen we op de laatste dag van 'les vacances'. Onderweg richting huis bezochten we het pompeuze station Limoges Bénédictins. De grootte van het met Franse vlaggen versierde gebouw beloofde ons een vloedgolf aan treinen. In alle richtingen van Frankrijk. Snel lieten we ons informeren door de rijkelijk gevulde elektronische borden die de vertrektijden aangaven. Totdat we goed keken... en achter elke eindbestemming 'BUS' zagen staan. Dit station had pas over een groot uur de volgende trein te verwachten. Een kleine tegenvaller. Een meevaller was de kiosk die goed was gevuld met allerhande Franse spoortijdschriften. Hier kochten we dan goed wat bladen in. Handig voor de terugweg. Terug naar huis. Alwaar het thuisfront met smart op de 'Frankrijkgangers' zat te wachten.


Hiermee eindigt de vakantiereis in Frankrijk. Ik hoop dat u genoten heeft van de plaatjes. Wilt u meer zien van Frankrijk. Klik dan hieronder op 'links'. Hier vind u andere pagina's met Frans materieel.

Arno Verhagen

Dag 1/ Dag 2/ Dag 3/ Dag 4/ Dag 5/ Dag 6/ Kaarten/ Links/