Spontin- Dorinne/ Durnal

Na een korte pauze in Spontin vervolgen we onze reis. Langs het oude station van Spontin wacht onze motorwagen.

Impressie:
Na vertrek uit Spontin duikt de trein direct de tunnel van Spontin in. Aan de andere zijde van de 501 meter lange tunnel passeren we direct de bottelarij van Spontin bronwater. In de eerste jaren van de toeristische diensten was hier de eindhalte van de lijn. Spontin Source genaamd. Vandaag kunnen we doorrijden richting Dorinne- Durnal. Terwijl het landschap steeds groener wordt passeren we een steengroeve en arriveren we te Dorinne- Durnal. Het oude station, dat tegenwoordig bewoond wordt, heeft twee sporen zodat twee treinen elkaar hier kunnen kruisen.
  

Op 24 april 2005 werd het toeristenseizoen geopend met een aantal pendelritten tussen Ciney en Dorinne- Durnal. TSP 4506 vertrekt uit Spontin terwijl deze onderweg is naar Ciney.

Na een week test rijden over de museumlijn werd dan op 2 juni 2007 stoomloc TSP 64.169 aan de liefhebbers gepresenteerd. Te Spontin staat de machine samen met 2 K- rijtuigen en locomotief 1603. Achter de combinatie een brug en een tunnel.

Aan de andere zijde van de tunnel is de bottelarij van Spontin bronwater te vinden. TSP 4506 passeert de bottelarij terwijl deze onderweg is naar Ciney. Spontin Source, 3 augustus 2003.

De laatste jaren worden vooral de motorwagens uit de reeks 46 gebruikt. Het TSP bezit 3 rijvaardige exemplaren. De 4605 passeert de bottelarij te Spontin Source.

De bomen zijn nog kaal als TSP 4506 onderweg is naar Dorinne- Durnal. Spontin Source, 24 april 2005.

Een echte stoomtrein is natuurlijk een goede reden om even de auto aan de kant te zetten. NMBS 29.013, te gast op de lijn,  passeert Spontin Source. Binnen enkele momenten wordt Spontin bereikt. 1 juli 2007.

In de eerste jaren van de toeristische uitbating was het eindpunt de halte Spontin Source. In praktijk stopte de trein thv de overweg. Een echt perron was er niet. Uitstappen gebeurde via betonelementen. De eerste reis van uw webmaster over lijn 128, 18 mei 1997.

TSP 26.101 is onderweg van Dorinne- Durnal naar Spontin. Na een korte stop voor de overweg vervolgt de stoomloc zijn weg. 20 juli 2003.

Op de lijn van de CFB zijn regelmatig de motorwagens van het TSP te vinden. Bij grote drukte worden meerdere motorwagens gekoppeld eventueel met bijwagen. TSP 4506 en 4333 passeren de oude kalkovens. Dorinne, 9 augustus 2003.

Na hard werken is het goed rusten. TSP 64.169 en 29.013 worden klaargemaakt voor de nacht. Dorinne- Durnal, 30 juni 2007.

Van 2007 tot 2008 werd het station Dorinne-Durnal volledig gerenoveerd. De nieuwe eigenaar, een spoorliefhebber, werkte mee aan de heraanleg van het perron. Na vele jaren krijgt het gebouw zijn originele bestemming terug. 12 mei 2008.

De 8428 laat zijn dieselmotor rustig stationair draaien. Aan de achterzijde van de trein zal niet lang erna stoomloc 64.169 gekoppeld worden waarna de reis naar Purnode wordt voortgezet. 19 juli 2008.

<< Sovet - Spontin

Dorinne- Durnal - Purnode >>