Dorinne/ Durnal - Purnode

Impressie:
Vanaf Dorinne- Durnal tot Purnode ligt de lijn in de bossen en de heuvels. De Bocq kronkelt regelmatig onder de sporen door. Hier zijn dus de meeste kunstwerken te vinden. Vier tunnels, een aantal bruggen en een viaduct zorgen er voor dat de lijn uiteindelijk Purnode bereikt. Dit  lijngedeelte loopt hier met 16 promille het sterkst af. Na de laatste tunnel van 222 meter en een brug draait de lijn naar het station van Purnode. Anno 2007 het tijdelijke eindpunt van de toeristische spoordienst. Met het in dienst stellen van dit lijngedeelte is het meeste spectaculaire deel van lijn 128 weer rijvaardig.
 

In de winter was er tot voor enkele jaren geleden, buiten het werkverkeer, geen verkeer op de lijn. Het besneeuwde station Dorinne- Durnal ziet er verlaten uit. 29 januari 2006.

Stoomtractie trekt een hoop volk. Zeker als er twee machines onder stoom staan. TSP 64.169 staat klaar voor vertrek naar Purnode. Locomotief 29.013 wacht op een volgende dienst. Dorinne- Durnal, 1 juli 2007.

Het TSP nam op 1 juni 2007 de gelegenheid om drie "nieuwigheden" te presenteren. Naast de gerestaureerde stoomloc 64.169 en de pas aangekochte 1603 werd een eerste rit gemaakt over het lijngedeelte Dorinne- Durnal - Purnode. Deze gelegenheid werd natuurlijk uitgebreid door de aanwezige fotografen op de gevoelige plaat gezet. Dorinne- Durnal, 1 juni 2007.

Motorwagen 4506, onderweg naar Purnode, stopt kort langs het station van Dorinne - Durnal. Het opnieuw aangelegde perron, de bloemetjes en de oude motorwagen roepen een sfeer op van lang vervlogen tijden. 3 augustus 2008.

In de zomer van 2005 neemt een motorwagen uit de reeks 46 een kijkje op de sectie Dorinne- Durnal - Purnode. Juist na de tunnel van Durnal hield het spoor op. De grote onderhoudswerken naar Purnode waren in volle gang.

Zelfde plaats als de vorige  foto met de motorwagen. Op 30 juni 2007 werd, zoals eerder geschreven, het nieuwe lijngedeelte tussen Dorinne- Durnal en Purnode aan de liefhebbers voorgesteld. Het spoor is opnieuw gelegd en het overtollige groen is verwijderd. Tunnel van Durnal, 30 juni 2007.

Vanuit vele verschillende perspectieven is de lijn te fotograferen. Bij elk jaargetijde of elk weertype toont ze een verschillend karakter. Op 7 oktober 2007 fotografeerde ik de 4602 in een zacht najaarszonnetje. Tunnel van Durnal.

De herfstkleuren komen er al aardig in. De reizigers in motorwagen 4602 krijgen een mooi kleurenpallet voorgeschoteld. Tunnel van Durnal, 7 oktober 2007.

Vele jaren hebben de kunstwerken verborgen gelegen. Enkel de wandelaars die door de bossen liepen vonden de overwoekerde bruggen en viaducten. Nu, na al die jaren, is de lijn weer open èn rijden er weer treinen. TSP 64.169 is met 2 K- rijtuigen onderweg van Purnode richting Dorinne- Durnal.

Zomer 2006, de herstellingswerken aan de lijn schieten al aardig op. Op de voorgrond de nieuw gelegde dwarsliggers en rails. Daarachter nog de oude lijn.

Zomer 2005, Alleen de dwarsliggers zijn zichtbaar. De tunnel van Lèche, met zijn 74 meter de kortste van de lijn, is verscholen tussen het groen.

Tussen de tunnel van Durnal en de tunnel van Lèche ligt de spoorlijn kaarsrecht. Vanaf een heuvel boven de Tunnel van Lèche is dat duidelijk te zien. Locomotieven 8428 en 64.169 zijn met een trein onderweg naar Purnode. 17 juli 2008.

Zomer 2006. Tussen de tunnel van Lèche en de tunnel van Purnode is een kort stukje spoor waar de Bocq zich nog onderdoor slingert. Het groen is tussen de sporen verwijderd. Het spoor wacht op de opknapbeurt. Op de achtergrond is de tunnel van Purnode te zien.

Locomotieven 1603 en 202.020 (ex- 1602) zijn onderweg met een stam M2 rijtuigen van Purnode naar Dorinne- Durnal. Hier rijden ze de tunnel van Purnode uit. 30 juni 2007.

Het geluid uit de motor van de 1603 galmt tussen de heuvels door. De locomotief is hier onderweg met 3 K- rijtuigen en is zojuist de tunnel van Lèche uit gereden. 2 juni 2007.

Aan de andere kant van de tunnel van Purnode begint een redelijk krappe boog die nog eens over de Bocq gaat en vervolgens uitkomt in het station van Purnode. Een wandelaar bekijkt vanaf de brug de Bocq. Zomer 2006.

Zelfde plaats als de vorige foto. Als referentie is het bruggetje te zien ter hoogte van het eerste rijtuig. Locomotief 64.169 met 2 K- rijtuigen en de 1603 te Purnode. Na enkele jaren noeste arbeid hebben de vrijwilligers het station weten de bereiken! 2 juni 2007.

Met veel uiterlijk vertoon rijdt NMBS 29.013 de tunnel van Purnode uit. Niet veel later wordt Purnode bereikt. 30 juni 2007.

De 29.013 "ligt" lekker in de boog na de tunnel van Purnode. De NMBS machine die enkele jaren geleden in Duitsland gerestaureerd werd wordt enkel voor speciale gelegenheden nog van stal gehaald. Purnode, 30 juni 2007.

De aanwezigheid van 2 onder druk staande stoomlocomotieven wordt natuurlijk gebruikt om een stevige dubbeltractie in te leggen. TSP 64.169 krijgt de sporen bij het uitrijden van de tunnel. De 29- er van de NMBS blijft er rustig bij. Purnode, 30 juni 2007.

Terwijl een klein zonnetje door de regenwolken schijnt is rangeerlocomotief 8428 los onderweg van Purnode naar Dorinne-Durnal. In 2008 was de locomotief voor het eerst te gast op de lijn. Purnode, 19 juli 2008.

De ex- NMBS rangeerlocomotief uit de reeks 84 werd op 19 juli 2008 gebruikt om een stam K- rijtuigen van Dorinne-Durnal naar Purnode te slepen. Als tweede locomotief hangt de P8 achterin de trein.

Nog één foto bij de uitgang van de tunnel. Op 1 juli 2007 was het een drukte van belang op de lijn toen het eerste stoomfestival werd georganiseerd. Ruim 5000 bezoekers genoten van de lijn en het materieel. Purnode, 30 juni 2007.

Op 25 juli 2004 is het station Purnode nog verscholen tussen het groen. De foto toont het gebouw aan de perronzijde. Het gebouw is voor een vakantie te huur via het Nederlandse Rocks 'n Rivers.

<< Spontin - Dorinne- Durnal

Purnode - Yvoir >>