Purnode - Yvoir

Alhoewel dit lijngedeelte (nog) niet in gebruik is, wil ik haar toch beschrijven en door middel van foto's laten zien. Tijdens enkele wandeltochten heb ik deze sectie bezocht.

Impressie:
Na Purnode blijft het spoor nog twee kilometer sterk zakken tot in het station Evrehailles- Bauche. Hier worden de uitzichten al wat wijder. Vooral als het station is gepasseerd. Na de halte volgt de lijn de Bocq haast parallel. Hier en daar draait het riviertje onder het spoor door. Na het passeren van de Mariagrot van het Notre Dame de Lourdes Instituut begint een lange boog door de steeds breder wordende vallei. De boog eindigt in het station Yvoir- Carrières. Waarna direct de laatste èn met 1055 meter langste tunnel in wordt gereden. Na dit bouwwerk volgen twee spectaculaire viaducten boven de stad Yvoir met mooie vergezichten door het Maasdal. Na enkele honderden meters wordt dan het eindpunt bereikt: Yvoir.

Kort:
Kort samengevat is het terug operationeel maken van lijn 128 een stuk vakwerk dat door vrijwilligers is geleverd. De keuze om juist deze lijn terug leven in te blazen lijkt een schot in de roos. Onderweg veranderd het karakter van de lijn steeds zodat een rit niet saai is. Ruwweg van Braibant tot Sovet zijn de hooggelegen graanvelden. Vervolgens langs de dorpjes Senenne en Spontin om dan het ruwe groen in te duiken met de tunnels en viaducten. Na Purnode komen we langzaam terug in de bewoonde wereld totdat we voor ons het brede Maasdal zien opdoemen èn Yvoir, het toekomstige eindpunt.
  

Waarschuwing voor de doorgewinterde materieel liefhebbers. In dit gedeelte over de spoorlijn komt geen trein voor!
Op de foto is het stations gebouw van Purnode nog net te zien. Het spoor is al iets vrij gemaakt. Zomer 2005.

Al in de zomer van 2005 werd het grofste groen tussen Purnode en Evrehailles- Bauche verwijderd. Daarbij werd gebruikt gemaakt van een zelf gemaakt spoorwagentje. In de open haard geeft dit hout lekkere warmte... Bauche, zomer 2005.

Iets verder is het spoor weer even terug te vinden. De oude dwarsliggers zijn te slecht. Een spoorvoertuig zou hier de grond in zakken.

Nog iets verder is het spoor niet meer terug te vinden. Een looppad links duidt aan hoe het spoor heeft gelegen. Bauche, zomer 2005.

Het aantal overwegen op lijn 128 is op één hand te tellen. Te Bauche, net voor het station, is het spoor weer even terug te vinden. Zomer, 2005.

In het station Evrehailles- Bauche is een restaurant "Le Terminus" gevestigd waar lekker gegeten kan worden. Alhoewel het station een dubbele naam heeft staat het gebouw aan de rand van het dorpje Bauche. Zomer, 2005.

Niet ver van Bauche gaat de weg richting Crupet onder het spoor door. 1 augustus 2004.

Tijdens onze wandeling naar Yvoir wordt het groen te dicht om het spoor te blijven volgen. Gelukkig volgt een weg het spoor redelijk. Enkele honderden meters van het station Evrehailles=Bauche nemen we afscheid van de spoorbedding maken een overstap op het asfalt. 1 augustus 2004.

 Onderweg "ontdekken" we de nodige kunstwerken die de oevers van de Bocq voor de zoveelste keer met elkaar verbinden. Gezeten langs het water fantaseren we over de treinen die in de toekomst over deze brug zullen rijden... 1 augustus 2004.

Na de laatste tunnel zijn er de twee viaducten die dwars tussen de behuizing van Yvoir liggen. Alhoewel de twee kunstwerken al decennia niet gebruikt zijn, zien ze er toch verzorgd uit. Hier en daar groeit er wel een boom in de spoorbedding. 19 juli 2008.

De viaducten kruisen de Bocq en de stille straten van Yvoir. Een oorlogsmonument herinnert aan een minder vredige periode. 19 juli 2008.

De Maas is in zicht. Hier mondt de Bocq uit en eindigd lijn 128 in het station van Yvoir. 19 juli 2008.

Eindpunt! Het Maasdal. Lijn 128 eindigt in het station van Yvoir. De twee meest linkse sporen vormen lijn 154 van Namen naar Dinant. Het rechts aftakkende spoor is lijn 128 gezien richting Ciney. Zal de aansluiting ooit weer in gebruik worden genomen?

Chemin de Fer du Bocq

<< Dorinne- Durnal - Purnode

CFB Home>>

Kijk voor meer foto's van lijn 128 op www.spoorwegnostalgie.be