Hondekop alias Mat '54

Tijdens de laatste jaren van de Hondekoppen op het Nederlandse spoorwegnet werd het wel en wee omtrent de treinstellen door menig spoorwegliefhebber extra gevolgd. Ook door mij. Gelukkig voor mij eindigde de 40 jaar oude treinstellen hun leven in diensten naar en van mijn standplaats... Roosendaal. Als beginnend spoorweg- fotograaf toog ik halverwege jaren negentig richting het spoor om de laatste diensten te fotograferen.


Op vele manieren werd er afscheid genomen van de Hondekoppen. De STIBANS deed dit met treinstel 386. Te Hollandsche Rading is het stel te zien onder de karakteristieke portalen. Inmiddels is het treinstel groen geschilderd en in het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht te bewonderen. 14 oktober 1995.

Treinstel 388 werd ter gelegenheid van het komende afscheid getooid met een strakke snor  op de neus. Hier is het stel te zien samen met een Coach- stel. Bosschenhoofd, 19 juni 1995.

De meester op de bok van de 392 zet het treinstel in beweging nadat samen met de 780 voor het sein werd gewacht. Elke avond reed een dergelijke combinatie leeg uit de richting van Breda. Te Roosendaal werden ze dan op rust gezet. Roosendaal, 9 augustus 1995.

In de avondspits reed elke werkdag een vierdelig treinstel van Zwolle via Utrecht en Den Bosch naar Roosendaal. Op 20 juli 1995 was het de beurt aan treinstel 761 om trein 3561 (Ht- Rsd) te rijden. Roosendaal, 20 juli 1995.

Het laatste werk van de Mat '54 was het vervangen van defect materieel. Op 17 september 1995 vervingen Coach- stellen 780 en 766 een defecte Beneluxtrein tussen Amsterdam en Roosendaal.

Niet alleen het interieur van de Coach- stellen was afwijkend. Ook de buitenkant was, in tegenstelling tot andere stellen voorzien van een blauwe band. Op 2 augustus 1993 rijdt een onbekend Coach- stel trein 3640 van Roosendaal naar Zwolle. Hierbij werd het dorp Zegge gepasseerd.

Treinstel 782 wordt in haar nadagen niet getrakteerd op de nodige rust. Op 18 oktober 1994 werden nog de nodige kilometers gemaakt op de dienst Roosendaal- Zwolle. Tijdens het passeren van een karakteristiek punt te Zegge fotografeerde ik het stel.

De "asbeststellen" waren nog voorzien van de oude raampartijen. Ondermeer door de aanwezigheid van asbest werden deze stellen het eerst aan de kant gezet. Roosendaal, 16 mei 1993.

Duidelijk herkenbaar aan de raampartijen zien we hier nog een "asbeststel" in de dienst Zwolle- Roosendaal. Zegge, 24 september 1994.

Op 14 oktober 1995 bezocht treinstel 386 ook de installaties van Hoogovens te IJmuiden. Aldaar was een ontmoeting met Hippel 48 van Hoogovens en Mat '36 treinstel 252 van de STIBANS.

Natuurlijk zijn er door de immer actieve museumstichtingen een aantal trein- stellen bewaard gebleven. Op 12 mei 2001 passeert museumtreinstel 766 Oudenbosch op een extra rit naar Goes. De vrijwilligers van de Stichting Mat '54 Hondekop Vier schilderde het treinstel terug in de oude groene kleur.

Roosendaal, 12 november 1995. Het laatste weekeinde van de actieve dienst voor de Hondekoppen. De vervangers in de vorm van nieuw interregiomaterieel staan klaar om de diensten over te nemen.

Treinstel 770 staat te Zwolle klaar voor een rondje Nederland. Eerst leeg naar Utrecht CS. Vervolgens naar Den Bosch, Breda en dan als eindpunt Roosendaal. 16 oktober 1995

Zoek de 10 verschillen... Links treinstel 775, rechts treinstel 781. Vooral het verschil in stroomafnemer is duidelijk. Vind jij meer verschillen? Roosendaal, 29 oktober 1995.

Treinstel 381 sleet zijn laatste dagen als 348 in het groen met een zogenaamde "bloedneus". Op 6 april 1996 was het stel te zien tijdens een groots opgezette open dag te Rotterdam.

Ook de redactie van het blad "Railhobby" kon niet achter blijven om een Hondekop om te schilderen. Treinstel 374 werd op 14 oktober 1995 voor een promotierit door Nederland voorzien van enkele fantasiekleuren. Voor de gelegenheid werd het stel omgenummerd naar 1374. Toevallig trof ik het stel te Amsterdam CS.

Hippel 685 en tweewagenstel 383 staan in een zonnetje te wachten op een volgende dienst. Nijmegen, 10 juni 1994

Nogmaals een "asbeststel" dit keer samen met een tweetje onderweg van Zwolle naar Roosendaal. Zegge, 1993.

Vrijwilligers van de Werkgroep 1501 organiseerden onder de naam "Classical Tour Mat '54" een afscheidsrondrit door de Randstad. Te Rotterdam Bergweg zien we de "348". 5 juni 1995

Niet ver van Den Haag Hollands Spoor zien we de "348" op de verbindingsboog naar Binckhorst. 5 juni 1995.

Den Haag Hollands Spoor. De keurig geschilderde 381 steekt zijn neus onder de stationskap uit. 5 juni 1995.

 

 

Een tweetje en een viertje uit Zwolle haasten zich om op tijd te Roosendaal aan te komen. Zegge 10 september 1993.