Charleville Mézières - Givet
  
     Dieseltractie "vlak" aan huis

Vlak over de Belgische grens ligt in Franse regio Champagne- Ardenne de spoorlijn Givet - Charleville Mézières. Nog niet voorzien van bovenleiding biedt de lijn voor liefhebbers een ouderwetse "dieselsfeer" die je in België helaas moeilijk meer vindt. Kleine bemande stationetjes worden bediend door dieselstelletjes die door het dal van de Maas ronken. Zo nu en dan wordt de rust verstoord door een goederentrein of een getrokken reizigerstrein. Gelukkig ligt de lijn niet te ver van mij thuis. Op twee uurtjes rijden van Roosendaal ben ik al voorbij Givet. De laatste jaren bezocht ik de lijn dan ook diverse keren.

Scroll door voor het resultaat.


En waarom zou ik meer informatie geven over de lijn, als er al een uitstekende pagina over beschikbaar is op www.railfoto.nl!


Gemoderniseerde EAD 4377 te Vireux - Molhain, 8 oktober 2005

4377 onderweg van Givet naar Charleville M. te Vireux - Molhain, 8 oktober 2005

EAD 4366 en 4368. Versterkte spitsdienst Givet - Charleville/ Mézières te Haybes, 31 augustus 2005

Locomotief 56411 duwt een stam rijtuigen het station van Fepin uit naar Charleville. 1 december 2005.

Een EAD remt af om binnen enkele momenten aan te komen te Revin. juli 2005.

Y7248 met een werktrein te Revin, 8 oktober 2005

Y7194 en een onbekende machine rangeren te Revin, 1 december 2005

Revin, 1 december 2005

Onbekende Caravelle als TER onderweg richting Givet te Revin, 8 oktober 2005

SNCF locomotief 566463 met RIO onderweg naar Givet. Anchamps, 31 augustus 2005

Loc 566460 met rijtuigen in de dienst Revin- Charleville M.. Anchamps, 31 augustus 2005

De in de blauwe kleur van de SNCF regio Champagne- Ardenne getooide EAD 4377, Givet - Charleville M. Anchamps, 31 augustus 2005

4384 te Anchamps, 8 oktober 2005

Goederentrein met wagens van Electrolux te Revin is ter hoogte van Laifour onderweg richting Charleville, 1 december 2005

Locomotief 566442 is onderweg met een stam RIO in de richting van Givet. Omgeving Laifour 1 december 2005.

EAD richting Charleville M. te Deville, 1 december 2005

Locomotief 566411 vertrekt met een trein van Revin naar Charleville M. uit het plaatsje Deville, 29 augustus 2006

EAD als lokale trein Charleville M. - Givet te Monthermé, 17 juli 2005

SNCF Draisine 7_111 staat op de niet vaak gebruikte aansluiting van Monthermée te wachten op wat komen gaat. 1 december 2005.

Treinstel 4376 trekt zijn zoveelste baantje op de lijn Charleville M.- Givet. Na vertrek uit Nouzonville is het te zien onderweg naar Charleville M. 1 december 2005.

Zo nu en dan wordt er langs de lijn gerangeerd. Te Nouzonville bevindt zich een schroothandelaar die schroot per spoor afvoert. Op 1 december 2005 rangeert Y7194 met een dergelijke trein te Nouzonville.

Locomotief 566411 onderweg van Charleville M. naar Revin juist voor het station van Nouzonville, 29 augustus 2006

EAD 4436, Givet - Charleville M. onder de klokkentoren van Vireux- Molhain, 31 augustus 2005

Een Caravelle vertrekt uit Revin in de richting van Givet. Juli 2005.

EAD als trein naar Givet komt aan te Revin, 29 augustus 2006

Trein Givet- Charleville Mézières te Laifour, 17 juli 2005

4408 richting Charleville M. te Montcy Saint Pierre, 8 oktober 2005


Nieuw, 27 maart 2007

Nogmaals bezochten we de lijn op 27 maart 2007. Via diverse bronnen werden we al gewaarschuwd dat de oudere EAD dieselstellen diensten hadden af moeten staan aan de nieuwe driedelige AGC treinstellen. Snel wilde we dus nog het oudere materieel op de foto zetten.

Locomotief 66445 met RIO rijtuigen. Onderweg van Givet naar Charleville- M.

Een EAD is juist uit Revin vetrokken als trein naar Givet.

Net na Anchamps is er een brug over de Maas. Doordat het groen aan de bomen nog niet geheel volgroeid is, is er een leuk doorkijkje ontstaan zodat het kunstwerk alsnog te fotograferen is.

Locomotief 8330 zwoegt met een aantal wagens afkomstig van Electrolux te Revin de heuvel op richting Charleville- M.

Gedurende de gehele dag kwamen we regelmatig treinstel 76675/ 76676 tegen. De modernisering van het materieel op deze lijn is gestart. Op de foto is het stel te zien net na vertrek te Laifour.

Tijdens de gehele dag hebben we geen gekoppelde EAD's meer gezien zoals dat tijdens de spitsdiensten normaal het geval was. Meer zagen we de RIO rijtuigen op de drukke uren.


Meer over de EAD's en andere Franse dieseltreinstellen vind je op de site "Le paradis du X"