De
spoorweg- werkplaats van Roosendaal Vergane Nederlandse glorie in een provinciestad |
![]() |
Begin
twintigste eeuw. De spoorwegen waren heer en meester in het vervoer van
mensen en goederen over de lange afstand. Een belangrijk knooppunt in het
Nederlands spoorwegnet was Roosendaal. Mede doordat de plattelandsgemeente
vlak aan de grens lag. Dit resulteerde in het eerste decennium van de
vorige eeuw tot de bouw
van een hypermodern spoorcomplex te Roosendaal. Eén van de belangrijkere
gebouwen was de werkplaats voor de stoomlocomotieven. Hier kregen de
machines hun onderhoud en werden reparaties uitgevoerd. |
Het laatstgenoemde gebouw verloor in de jaren '90 zijn belangrijkste functie. En werd enkel nog gebruikt voor het stallen van uitgerangeerde locomotieven. Dit veranderde in 2005. Het gebouw werd verkocht aan de stichting Boei die het gebouw een opknapbeurt gaf en vervolgens verhuurde aan het Roosendaalse bedrijf Conrail. Op dit moment is de werkplaats weer in gebruik en wordt er onderhoud en schadeherstel gepleegd aan goederenwagens. Voordat de werkplaats een opknapbeurt kreeg stapte ik eens op een zonnige zomeravond de lege werkplaats binnen. Hieronder het resultaat. |
De Roosendaalse werkplaats bestaat uit twee gedeeltes. De hoge locomotiefwerkplaats en de lagere wagenwerkplaats. Vooral tijdens de zonnige zomermaanden is de hoge werkplaats licht door het vele glas dat is verwerkt in het stalen geraamte. |
Het oude waslokaal met kleedruimte. De douches zijn niet meer te gebruiken omdat de plafonds naar beneden zijn gekomen. |
Zoals er in vroeger tijden gebouwd werd: Zwaar en degelijk. De draagconstructie van de hoge werkplaats. |
De lage werkplaats maakt een donkere indruk op de zonnige zomeravond. De laatste locomotieven zijn verwijderd. De werkplaats is leeg. |