Binnenlandse passagierstreinen

Roosendaal is niet alleen een internationaal knooppunt. 3 binnenlandse spoorlijnen verbinden de 'Spoorstad' met de rest van Nederland. Richting het noorden vertrekken treinen naar de Randstad. Naar het oosten de treinen naar Breda, Tilburg, Den Bosch en Arnhem en naar het westen vertrekken de treinen naar Zeeland. Sinds ik fotografeer heb ik verschillende soorten materieel in Roosendaal gezien. Eerst de inmiddels buiten dienst gestelde 'Hondekop' treinstellen, de gehuurde Belgische M2 rijtuigen, ICM, SGM, Mat '64 en nu vooral IRM, 1700-en met ICRm of DDM.

NMBS treinstel 821 wacht op vertrek richting Antwerpen terwijl NSR 1755 met IC rijtuigen klaar staat voor de reis naar Zwolle. 12 juni 2000.

Vanuit Amsterdam Centraal werd voor enkele jaren zogenaamde Koplopers of ICM in de dienst naar Vlissingen gebruikt. In het weekeinde van 3 februari 1996 staan de treinstellen 4236 en 4036 voor Post B op rust.

Al in 1996 kwamen de nieuwe IRM treinstellen in Roosendaal. Na een proefbedrijf in de stoptreinen naar Dordrecht werden ze uiteindelijk ingezet in de intercity treinen naar Vlissingen, Amsterdam en Zwolle. IRM 8205 en 8433. 30 juni 1996.

Een treinstel Mat '64 wacht op vertrek naar Dordrecht. Rechts NMBS 'Duikbril' 946 als stoptrein naar Antwerpen.

Op 20 juli 1996 staat een flink aantal tweewagentreinstellen Mat '64 op rust. Treinstellen 852, 409, 916, 867, 471 en 2 onbekende.

In de avond van 7 juli 1995 is een IRM onderweg van Vlissingen naar Amsterdam. De foto toont de trein net na vertrek uit Roosendaal ter hoogte van de Gastelseweg.

NS 1638 is met Belgische M2 rijtuigen onderweg van Zwolle naar Roosendaal. Vanwege materieeltekort was NS genoodzaakt oude Belgische rijtuigen te huren. Zegge, 24 september 1993.

Op Koninginnedag 1994 staat er een bonte verzameling materieel te Roosendaal. Een Beneluxstam staat, samen met een Sprinter op reserve. Een 1600 staat met dubbeldeksrijtuigen klaar om naar Amsterdam te rijden.

Een sprinter is als stoptrein onderweg van Dordrecht naar Roosendaal en passeert net na Oudenbosch een oud eenlichtsein. 23 maart 1995.

Een Koploper op de lijn Breda - Roosendaal is een zeldzaamheid. Op 29 oktober 1993 passeert een omgeleide trein uit Amsterdam de fotograaf en het plaatsje Zegge.

Na het in dienst stellen van de eerste treinstellen IRM werd een proefbedrijf gestart tussen Roosendaal en Dordrecht. Een gloednieuw treinstel staat langs spoor 1 en wacht op zijn volgende dienst. 2 september 1994.

Na het proefbedrijf konden de treinstellen ingezet worden in de diensten waar ze voor gebouwd waren. 2 IRM treinstellen als Intercity onderweg van Amsterdam naar Vlissingen juist voor Roosendaal. 23 maart 1995.

Een bonte verzameling materieel aan het einde van spoor 3/4. Twee Mat 64 treinstellen een IRM en een Koploper die juist aankomt. Meettreinstel "Jules" vormt met zijn rood/ gele beschildering voor een interessante afwisseling. 11 februari 1995.

Een Mat 64 treinstel is onderweg van Zwolle naar Roosendaal en zal binnen enkele minuten op het eindpunt van de dienst arriveren. Zegge, 16 juli 1993

Wederom een Koploper op de lijn Breda - Roosendaal. Vanwege het niet beschikbaar zijn van het juiste materieel kan er soms voor gekozen worden om afwijkend materieel in te zetten. Zegge, 8 augustus 1994.