Internationaal

Een belangrijke reden dat het station en bijpassende emplacementen van Roosendaal zo gegroeid was is het Internationale vervoer met België. Later werd dit zelfs uitgebreid met Frankrijk, Zwitserland, Italië. Beroemde tot de verbeelding sprekende treinen met namen zoals de Etoile du Nord, Edelweiss en Oiseau Blue stopte in de Spoorstad. Deze hoogtijdagen waarbij Roosendaal een verplichte stop was voor elke internationale reiziger zijn voorbij. Binnen enkele jaren stoppen de laatste internationale treinen niet meer aan het monumentale station. De HSL lonkt de moderne reiziger. Wat rest er dan nog van het internationale vervoer? Misschien, met geluk een stoptreintje naar Antwerpen?


De vertrouwde Benelux- diensten tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid zijn de laatste belangrijke internationale spoorwegverbinding die Roosendaal nog aan doen. In december 2007 komt er na een halve eeuw een einde aan deze samenwerking tussen de Nederlandse en de Belgische spoorwegen. Roosendaal, 1993.

De huidige Benelux- treinen zijn de derde generatie die de verbinding tussen onze en de Belgische hoofdstad verzekeren. Vanwege werkzaamheden aan het spoor werd op 3 juli 1994 de dienst via Den Bosch omgeleid. Hierdoor passeerde de trein Zegge aan de lijn Roosendaal- Breda.

Niet ver van Oudenbosch passeert een Benelux naar Amsterdam een zogenaamd eenlichtsein. In de huidige Beneluxdienst wordt gebruik gemaakt van zogenaamde trek-duw treinen. 23 maart 1995

Tot de jaren negentig had Roosendaal ook een rechtstreekse verbinding met de "badstad" Oostende. Deze diensten werden verzekerd met treinstellen die ook varkensneuzen worden genoemd. Op 30 mei 1993 rijdt een dergelijk stel station Roosendaal binnen.

In juni 2001 fotografeerde ik dezelfde 841tussen Roosendaal en Essen niet ver van Nispen. deze keer in een andere kleurstelling en nu onderweg als sneltrein naar Antwerpen. Na Antwerpen gaat de trein als niet rechtstreekse trein door naar Namen.

3 mei 1995, het laatste jaar van Eurocity 82 Etoile du Nord tussen Amsterdam Centraal en Paris Nord breekt aan. Belgische locomotief 2556 met aan de haak Franse Inox- rijtuigen ter hoogte van het Nederlandse Oudenbosch. Een jaar later zouden de Thalys treinstellen deze dienst vervangen. Roosendaal zou niet meer worden aangedaan.

Trein 283 Paris Nord - Amsterdam Centraal stopt kort te Roosendaal. NMBS meerspannings- locomotief 2555 met aan de haak Franse Rijtuigen. 11 februari 1995.

NMBS 2556 rijdt op een zondagmorgen met een trein Parijs - Amsterdam station Roosendaal binnen. Achter de loc een tweetal SNCF rijtuigen. De Belgische locomotief rijdt tussen Brussel Zuid en Amsterdam de trein. 30 mei 1993.

NMBS 2558 met een omgeleide trein Amsterdam- Parijs op de lijn Breda- Roosendaal. Zegge, 29 oktober 1993.

NMBS treinstel 821 komt aan in een winters Roosendaal. Januari 2002.

NMBS treinstel 948 vertrekt uit Roosendaal als trein naar Antwerpen C. Officieel zijn deze treinstellen "Sprinters" maar ze worden meer "Duikbril" genoemd door de karakteristieke kopvorm. 3 juni 1995.

NMBS 1183 met aan de haak de Benelux uit Brussel Zuid. Komt aan te Roosendaal. Vanwege een speciale dienstregeling rondom Koninginnedag was Roosendaal op 29 april 1995 het eindpunt.

Tijdens perioden van warmte wil er wel eens een Beneluxtrein uitvallen vanwege een defect. Ook op 2 mei was er een defect waardoor NS 1603 in moest vallen. Hier de combinatie voor Seinhuis B.

In april 2002 staat een Benelux langs spoor 1. Achter het koprijtuig een vervangend rijtuig. Te herkennen aan de afwijkende blauwe band.

Op een veel te koude wintermorgen rijdt NMBS 1191 nog eens een slag van Brussel naar Amsterdam. De net opgekomen zon schijnt over het winterlandschap. Nispen, 2 januari 2004.

Aan het einde van hun inzet daalde de betrouwbaarheid van de Benelux stuurstanden sterk. Hierdoor diende er op de eindpunten kop gemaakt te worden. Op 25 oktober 2008 was een defecte stuurstand juist achter de 1181 te vinden.   Vanwege een tentoonstelling genaamd "United in Diversity - European Attitudes" werd Thalys treinstel 4331 speciaal bestickerd. Op 25 oktober 2008 passeerde het treinstel Nispen terwijl het onderweg was naar Paris Nord.

Met het in dienst treden van Elektrische locomotieven uit het Bombardier Traxx concept lijkt de druk van de ketel op de geplaagde Beneluxdienst. Op 18 oktober brengt NMBS 1188 een 186- er en Benelux stam naar Nederland. Nispen.

De nieuwe 186- ers geven de Beneluxdienst een geheel nieuwe look. Op 15 november 2008 sleept de 186 119-1 een stam Prio rijtuigen van Brussel naar Amsterdam. Nispen.

De rijtuigen die normaal in de Beneluxdienst werden gebruikt zijn aangepast om samen met de 186- ers dienst te doen op de HSL. Dit betekent dat de Belgische reeks 11 niet meer tot Amsterdam zal komen. Op 29 oktober 2008 reed de 1182 nog gewoon een slag naar Amsterdam. Nispen.

22 april 2009. In afwachting van het in dienst nemen van de HSL rijden de Beneluxtreinen nog steeds. Is nu echt het einde van de reservetijd in zicht? NMBS 1181 sleept, niet ver van Roosendaal,  een trein naar Brussel. Achter de loc een koprijtuig.

Twee gekoppelde treinstellen uit de NMBS reeks 800 komen niet zo vaak in Roosendaal. Op 22 april 2009 waren Varkensneuzen 827 en 838 onderweg van de Spoorstad naar Antwerpen Centraal. Boulevard Antverpia, Roosendaal. NMBS treinstel 803 maakt 22 april 2009 nog eens een slag naar Antwerpen. Nu er gesproken wordt om de IC dienst op Essen door te trekken naar Roosendaal lijkt er voor het eerst in lange tijd verandering te komen in de inzet van Belgisch materieel op Roosendaal. Op het einde van hun inzet ontving één koprijtuig de Hispeed kleuren. Hierdoor ontstond een homogene stam rijtuigen in de Beneluxdienst. Tussen Essen en Roosendaal rijdt deze stam niet ver van Nispen. Over enkele minuten zal Roosendaal worden bereikt. 22 april 2009.