
|
 |
 |
De vertrouwde Benelux- diensten
tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid zijn de laatste belangrijke
internationale spoorwegverbinding die Roosendaal nog aan doen. In
december 2007 komt er na een halve eeuw een einde aan deze samenwerking
tussen de Nederlandse en de Belgische spoorwegen. Roosendaal, 1993.
|
De huidige Benelux- treinen zijn de
derde generatie die de verbinding tussen onze en de Belgische hoofdstad
verzekeren. Vanwege werkzaamheden aan het spoor werd op 3 juli 1994 de
dienst via Den Bosch omgeleid. Hierdoor passeerde de trein Zegge aan de
lijn Roosendaal- Breda.
|
Niet ver van Oudenbosch passeert een
Benelux naar Amsterdam een zogenaamd eenlichtsein. In de huidige
Beneluxdienst wordt gebruik gemaakt van zogenaamde trek-duw treinen. 23 maart 1995
|

|
 |
 |
Tot de jaren negentig had Roosendaal
ook een rechtstreekse verbinding met de "badstad" Oostende.
Deze diensten werden verzekerd met treinstellen die ook varkensneuzen
worden genoemd. Op 30 mei 1993 rijdt een dergelijk stel station
Roosendaal binnen.
|
In juni 2001 fotografeerde ik
dezelfde 841tussen Roosendaal en Essen niet ver van Nispen. deze keer in
een andere kleurstelling en nu onderweg als sneltrein naar Antwerpen. Na
Antwerpen gaat de trein als niet rechtstreekse trein door naar Namen.
|
3 mei 1995, het laatste jaar van
Eurocity 82 Etoile du Nord tussen Amsterdam Centraal en Paris
Nord breekt aan. Belgische locomotief 2556 met aan de haak Franse Inox-
rijtuigen ter hoogte van het Nederlandse Oudenbosch. Een jaar later
zouden de Thalys treinstellen deze dienst vervangen. Roosendaal zou niet
meer worden aangedaan.
|

|
 |
 |
Trein 283 Paris Nord - Amsterdam
Centraal stopt kort te Roosendaal. NMBS meerspannings- locomotief 2555
met aan de haak Franse Rijtuigen. 11 februari 1995.
|
NMBS 2556 rijdt op een zondagmorgen
met een trein Parijs - Amsterdam station Roosendaal binnen. Achter de
loc een tweetal SNCF rijtuigen. De Belgische locomotief rijdt tussen
Brussel Zuid en Amsterdam de trein. 30 mei 1993.
|
NMBS 2558 met een omgeleide trein
Amsterdam- Parijs op de lijn Breda- Roosendaal. Zegge, 29 oktober 1993.
|

|
 |
 |
NMBS treinstel 821 komt aan in een
winters Roosendaal. Januari 2002.
|
NMBS treinstel 948 vertrekt uit
Roosendaal als trein naar Antwerpen C. Officieel zijn deze treinstellen
"Sprinters" maar ze worden meer "Duikbril" genoemd
door de karakteristieke kopvorm. 3 juni 1995.
|
NMBS 1183 met aan de haak de Benelux
uit Brussel Zuid. Komt aan te Roosendaal. Vanwege een speciale
dienstregeling rondom Koninginnedag was Roosendaal op 29 april 1995 het
eindpunt.
|

|
 |
 |
Tijdens perioden van warmte wil er
wel eens een Beneluxtrein uitvallen vanwege een defect. Ook op 2 mei was
er een defect waardoor NS 1603 in moest vallen. Hier de combinatie voor
Seinhuis B.
|
In april 2002 staat een Benelux
langs spoor 1. Achter het koprijtuig een vervangend rijtuig. Te
herkennen aan de afwijkende blauwe band.
|
Op een veel te koude wintermorgen
rijdt NMBS 1191 nog eens een slag van Brussel naar Amsterdam. De net
opgekomen zon schijnt over het winterlandschap. Nispen, 2 januari 2004.
|
|
|
|
Aan het
einde van hun inzet daalde de betrouwbaarheid van de Benelux
stuurstanden sterk. Hierdoor diende er op de eindpunten kop gemaakt te
worden. Op 25 oktober 2008 was een defecte stuurstand juist achter de
1181 te vinden.
|
Vanwege
een tentoonstelling genaamd "United in Diversity - European
Attitudes" werd Thalys treinstel 4331 speciaal bestickerd. Op 25
oktober 2008 passeerde het treinstel Nispen terwijl het onderweg was
naar Paris Nord.
|
Met
het in dienst treden van Elektrische locomotieven uit het Bombardier
Traxx concept lijkt de druk van de ketel op de geplaagde Beneluxdienst.
Op 18 oktober brengt NMBS 1188 een 186- er en Benelux stam naar
Nederland. Nispen.
|
|
|

|
De
nieuwe 186- ers geven de Beneluxdienst een geheel nieuwe look. Op 15
november 2008 sleept de 186 119-1 een stam Prio rijtuigen van Brussel
naar Amsterdam. Nispen.
|
De
rijtuigen die normaal in de Beneluxdienst werden gebruikt zijn aangepast
om samen met de 186- ers dienst te doen op de HSL. Dit betekent dat de
Belgische reeks 11 niet meer tot Amsterdam zal komen. Op 29 oktober 2008
reed de 1182 nog gewoon een slag naar Amsterdam. Nispen.
|
22 april 2009. In afwachting van het in dienst nemen van
de HSL rijden de Beneluxtreinen nog steeds. Is nu echt het einde van de
reservetijd in zicht? NMBS 1181 sleept, niet ver van Roosendaal,
een trein naar Brussel. Achter de loc een koprijtuig.
|
|

|

|
Twee gekoppelde treinstellen uit de NMBS reeks 800 komen
niet zo vaak in Roosendaal. Op 22 april 2009 waren Varkensneuzen 827
en 838 onderweg van de Spoorstad naar Antwerpen Centraal. Boulevard
Antverpia, Roosendaal.
|
NMBS
treinstel 803 maakt 22 april 2009 nog eens een slag naar Antwerpen. Nu
er gesproken wordt om de IC dienst op Essen door te trekken naar
Roosendaal lijkt er voor het eerst in lange tijd verandering te komen in
de inzet van Belgisch materieel op Roosendaal.
|
Op het einde van hun inzet ontving één koprijtuig de
Hispeed kleuren. Hierdoor ontstond een homogene stam rijtuigen in de
Beneluxdienst. Tussen Essen en Roosendaal rijdt deze stam niet ver van
Nispen. Over enkele minuten zal Roosendaal worden bereikt. 22 april
2009.
|