Goederen
Roosendaal ligt op het kruispunt van twee goederenstromen. Van oost naar
west zijn er de treinen uit Duitsland naar het Vlissingse Sloegebied. Van noord
naar zuid zijn er de treinen van Rotterdam naar België en Frankrijk. Ook lokaal
is er dagelijks nog een trein naar Bergen op Zoom en zijn er zo nu en dan
treinen die rijden voor spoorwegwerkzaamheden. Alhoewel het cargo aanbod niet
veel is zijn er toch diverse materieelsoorten te zien. Dit komt
vooral door de verschillende vervoerders. Ondermeer Railion,
B-Cargo, DLC en
Rail4Chem zijn te zien. Hieronder een greep van foto's gemaakt in de
Roosendaalse regio. |
>> Locomotief 1142 onderweg met enkele Gaswagens van Venlo naar het Sloegebied. Te Roosendaal of Goes werd de machine vervangen door een diesellocomotief. 1994, precieze datum onbekend. |
>> De 1225 met aan de haak een stevige staaltrein voor Antwerpen onderweg in de richting Roosendaal. De trein die eigenlijk over België moest rijden was omgeleid via Nederland vanwege stakingen. Zegge 17 februari 1994. |
>> In het najaar was er traditioneel het seizoensvervoer van suikerbieten. In het Limburgse Nuth werden de twee assige wagens geladen met suikerbieten voor de Roosendaalse Suikerfabriek. Loc 1304 onderweg van Nuth naar Roosendaal te Zegge. 29 oktober 1993. |
>> Gastrein Sloe- Venlo (-Duitsland). getrokken door locomotief 1304. Roosendaal, 4 mei 1995. |
>> 1626 met aan de haak loc 1222 en grindwagens. Onderweg van Amersfoort naar Roosendaal. Ter hoogte van Zegge. 29 oktober 1993 |
>> Locomotief 2215 met een trein Langgelaste rails. thv. Zegge. 20 mei 1994. |
>> Tot eind jaren '90 reed er dagelijks een Bell- containertrein van Rotterdam naar Antwerpen. De trein was altijd geladen met dezelfde paars/ blauwe containers van de Firma Bell. op 29 oktober 1993 trok NS Cargo 6421 de trein via een omleidingsroute. Zegge |
>> Bakkie 676 rangeert met een wagen onder de seinbrug van Roosendaal. Op de achtergrond staat het Bakkie van het Mechanisch Instandhoudings Bedrijf. Roosendaal 30 april 1994. |
>> De 1147 heeft beide stroomafnemers omhoog terwijl ze het emplacement van Roosendaal op rijdt. Aan de haak een lege grindtrein uit de richting Breda. Juli 1997. |
>> Locomotief 1208 rijdt met trein 57870 Nuth- Roosendaal. De trein is beladen met suikerbieten. Vervoer dat tegenwoordig over de weg plaatsvindt... Zegge, 13 oktober 1995. |
>> De 1221 heeft een lichte last aan een lege infra- trein van Amersfoort naar Roosendaal. Bosschenhoofd, 10 juni 1997. |
>> Locomotieven 1314 en 1306 voor het Expeditieknooppunt van PTT Post. De locomotieven zijn buiten dienst, Het gebouw is tegenwoordig een school. 12 april 1997. |
>> 6458 en 6497 rijden naar Essen om een goederentrein op te halen. Op de achtergrond de oude Liga fabriek. Tegenwoordig staat op deze plaats een appartementencomplex. 18 juli 1996. |
>> 6515 en een zusterlocomotief trekken een lege containertrein van Rotterdam naar Antwerpen. De trein is samengesteld uit open bakwagens die speciaal zijn aangepast voor containers. Augustus 2000. |
>> 6458 en 6432 onderweg met een extra kolentrein bestaande uit Franse kolenwagens. De trein, die onderweg is naar Rotterdam, is hier te zien tussen Roosendaal en Oudenbosch. 5 februari 1996. |
>> Op 17 september 1997 moest de Eindhovense hersporingsploeg uitrukken om de ontspoorde 674 terug in het spoor te zetten. Ter hoogte van de Spoorstraat is de loc al opgekrikt. Op de achtergrond de speciale hersporingstrein van NS. Tegenwoordig buiten dienst. |
>> Voor lange tijd stonden er bij de fabriek van Van Gilse een rij buiten dienst gestelde locomotieven uit de serie 2200. April 2001. |
>> Vanwege het koude winterweer staan alle stroomafnemers van de 1623 en 1214 omhoog. De 6477 staat aan de beide machines gekoppeld. 21 februari 1996. |
>> Een historisch plaatje! Alleen locomotief 6511 is in Nederland nog in actieve dienst. Sik 330, E-locs 1116 en 1313 zijn gesloopt, Bakkie 685 is richting Groot Brittannië vertrokken. 30 juli 1997. |
>> Voor het vervoer van post beschikte de PTT over zogenaamde Motorpost treinstellen. Deze treinstellen trokken tussen de PTT expeditieknooppunten speciale goederenwagens. Mp 3015 wacht op een volgende dienst. 3 augustus 1995. |
>> NMBS 2347 trekt een lege trein met grindwagens richting België. In het Belgische Quenast zal de trein worden geladen. Het grind wordt gebruikt als ballast voor spoorlijnen. 13 juni 1996. |
>> Locomotieven 6466 en 6448 onder de monumentale seinbrug. De seinbrug is, na een restauratie, verplaatst naar de oude werkplaats. 30 maart 1996. |
>> Sik 209 en 362 rijden na gedane werkzaamheden terug naar het emplacement. Locomotief 209 is vandaag nog aanwezig in het Roosendaalse. Bij de firma Conrail. De 362 (met kraan) is bewaard door het spoorwegmuseum. 14 januari 1996. |
>> Op 25 oktober 2008 trokken NMBS 2343 en 2325 de omgeleide Dolime- trein van Roosendaal België in. |
>> Alhoewel gemengde goederentreinen steeds minder te zien zijn vormt trein 44600 (Antwerpen Noord - Kijfhoek) een mooie uitzondering. Op kop twee locomotieven uit de NMBS reeks 77. Nispen, 18 oktober 2008. |
>> Lege Ford trein 47739 (Sloe - Dillingen) rijdt onregelmatig. Toch lukte het me om op 25 oktober 2008 de trein te Zegge te fotograferen. |
>> Het karakteristieke jankende geluid van de GM motor in class 66 locomotief 266 452-2 verraadt dat de machine hard moet werken. De foto toont de trein als ze onderweg is tussen Roosendaal en Essen. 21 april 2009. |
Geïnteresseerden in het Nederlandse cargogebeuren
kijken ook op:
Rolandrail.net